“La più bella rappresentazione del Golgota del Rinascimento”, secondo un’affermazione del Berenson, è la Crocifissione del Lotto, conservata nella chiesa di Santa Maria in Telusiano di Monte San Giusto. La grande pala venne iniziata e in gran parte eseguita a Venezia, mentre il suo completamento dovette avvenire a Monte S. Giusto, almeno per la parte relativa al ritratto del committente raffigurato con il saio inginocchiato in basso a sinistra. Il committente, che nelle opere del Lotto tradizionalmente non compare mai, è il vescovo di Chiusi Niccolò Bonafede, originario di Monte San Giusto, che pagò l’opera 100 fiorini a cui aggiunse una scorta di ottimo olio ascolano. Dato che l’opera era inizialmente destinata alla Chiesa della Pietà, il prelato aveva richiesto al Lotto un Compianto sul Cristo Morto, tema che solitamente prevede il Cristo esanime tra le braccia di Maria che lo sostiene. L’artista esegue invece un’opera che si accosta di più ad un inedito compianto intorno alla Vergine. Nell’opera infatti, Cristo è ancora sulla Croce mentre Maria, svenuta, è sorretta dalla Maddalena, che allarga le braccia in un gesto ampio e teatrale, e da San Giovanni. Sotto le tre croci si muove una folla animata da una forte tensione drammatica che ha uno dei brani più rappresentativi nel centurione sopra il cavallo bianco: l'orbo Longino che ritrae il busto all'indietro e protende le braccia verso la croce. La pala conserva tuttora la cornice architettonica cinquecentesca realizzata su disegno dello stesso Lotto.
Visite GuidateInfo e Prenotazioni+39 334708512
OPENING TIME: Orari di apertura: Mattino: dalle ore 9.15 alle ore 13.00; Pomeriggio: 16.15 alle 20.00.
To see: Monte San Giusto - Church of Santa Maria della Pietà in Telusiano
Flavors and Craft: Monte San Giusto - Infiorata of Monte San Giusto
he church was restored between 1513 and 1529 and commissioned by Nicolò Bonafede from Monte San Giusto (1464-1534), an important figure of the...
One of the Marche's earliest and most charming churches, Santa Maria a Piè di Chienti, lies 6 km inland along the SS 485, just below Montecosaro. This...
The art gallery is situated in the church of S. Pietro and Paolo and has remarkable works: the Madonna che allatta il Bambino (1372) by Andrea da Bologna, three...
The museum displays a collection of photographs, documents and personal belongings of Filippo Corridoni, trade unionist and First World War hero.
Created in 1897, the Giardini Diaz (Diaz Gardens) represent the most important green area of the city, a pleasant place for walks and as a children's playground...
The Luigi Cicconi Theatre is located in the heart of the city centre and it was designed by the famous architect Ireneo Aleandri, who believed that the building...
Artisan excellence in the Marche
Skills and expertise 5 days
Born in Venice around 1480, the young artist Lorenzo Lotto chose to move to Treviso. There Lotto formed a relationship with the humanist circle of Bishop Bernardo De Rossi from Parma, which straight away provided him with advantageous and profitable commissions. In 1508 Lotto was called to the Vatican in Rome to paint the rooms of the new apartment of Julius II. During the period between 1509 and 1516 the movements of the Venetian artist are somewhat obscure. The following decade, spent in Bergamo, was undoubtedly Lotto’s happiest and most creative period. At the end of 1525, after an absence of 20 years, he decided to return to Venice where however the rising star of Titian, with his sensuous and joyful painting, precluded the favour of the patrons towards Lotto. He died in the Marche in 1556 and was buried, at his request, in a Dominican friar’s habit. Lotto accomplished many works in the Marche, providing testimony to his genius and his remarkable personality.
Art and Culture 3 days